اولین ربات انسان‌نمای طبل‌زن دنیا را بشناسید توزیع دارو در موکب‌های مرز مهران ممنوع شد جزئیات انسداد مسیر‌های تونل توحید برای امشب دادستان تهران: شرکت‌های هواپیمایی مسئول تخلف در زمینه قیمت بلیت هستند هشدار سطح نارنجی برای سه استان شرقی کشور/ آماده باش کامل دستگاه‌های امدادی و خدماتی باستان‌شناسان به «قدیمی‌ترین سکونت‌گاه انسان در ایران» بازگشتند مهلت ۱۵ روزه دادستانی برای ساماندهی کالا‌های خطرناک دستگیری ۱۰ نفر از عاملان نزاع مسلحانه تربت‌حیدریه بازداشت جیب‌بر‌های زن پاکستانی توسط پلیس ایران/ زوار مراقب جیب‌بر‌ها باشند تخلف دو شرکت بزرگ توزیع برنج محرز شد شهادت محیط‌بان پارک ملی گلستان در درگیری با شکارچیان غیرمجاز انتشار تصویر جاسوس موساد که امروز اعدام شد/ روزبه وادی که بود؟ ماجرای مشکل حقوقی املاک آموزش و پرورش چیست؟ گرمازدگی باعث آسیب به اندام‌های حیاتی می‌شود محرومیت ۵۰ درصد موالید کشور از شیر مادر کشف ۳ ریزپرنده و کلت جنگی از سوداگر مرگ در پیشوا

گله مندی معلمان و فرهنگیان از نظام ناعادلانه پرداخت حقوق

نبود عدالت بیرونی و درونی در وزارت آموزش و پرورش منجر به ایجاد نارضایتی‌هایی در میان معلمان شده است.
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۵ - ۲۸ دی ۱۴۰۰ - 2022 January 18
کد خبر: ۱۱۸۳۴۵

به گزارش راهبرد معاصر، ناعدالتی در نظام پرداخت در کشور منجر به افزایش عجیب حقوق کارکنان برخی دستگاه‌ها شده است. این موضوع حتی باعث واکنش رئیس دولت سیزدهم شد و سید ابراهیم رییسی، آذرماه امسال با اشاره به موضوع حقوق‌های غیرمتعارف گفت: «حقوق یک حدی دارد که حد آن باید برای تمام افراد شاغل در دولت و شرکت‌های دولتی مشخص شود و بیش از آن میزان هم نباید پرداخت شود. مردم انتظار شنیدن اخباری درباره حقوق‌های چند ده میلیونی را ندارند و به حقوق نجومی باید خاتمه داده شود.»


نبود عدالت بیرونی و درونی در وزارت آموزش و پرورش منجر به ایجاد نارضایتی‌هایی در میان معلمان شده است؛ عدالت بیرونی به شکل تفاوت حقوق معلمان با کارکنان سایر دستگاه‌ها آن هم به دلیل استثنا شدن برخی دستگاه‌ها از قانون مدیریت خدمات کشوری مشهود است، کارشناسان می‌گویند "در جهت برقراری عدالت نیاز به اصلاح نظام پرداخت است. ".

اما وجه دیگری از ماجرای عدالت به درون آموزش و پرورش مربوط است؛ صندوق ذخیره فرهنگیان و برخی سازمان‌های هیئت امنایی زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش از جمله سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان و دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی در مقایسه با معلمان حقوق بسیار بالاتری دریافت می‌کنند.

به اذعان کارشناسان، قانون مدیریت خدمات کشوری با استثنا‌های بسیاری همراه شد و برخی دستگاه‌ها با جداکردن خود از قانون، نظام چندپاره حقوق در کشور را شکل دادند.

برای تحقق نظام پرداخت عادلانه حقوق باید قانونی تدوین شود که هیچ استثنایی برای مشاغل مختلف قائل نباشد و پرداختی‌های غیر از حقوق را مدیریت کند.

در آموزش و پرورش نیز برخی از بخش‌ها به شیوه هیئت امنایی اداره و از آیین‌نامه خاص خود پیروی می‌کنند که در ماده ۱ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور تفسیر شده است.


گلایه‌های یک معلم از نظام ناعادلانه پرداخت حقوق

یکی از معلمان با تأکید بر اینکه با ۲۴ سال سابقه کار و مدرک کارشناسی زبان انگیسی در حکمم ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حقوق درج شده است؛ نسبت به توزیع ناعادلانه منابع بودجه برای پرداخت حقوق گلایه‌هایی را مطرح کرد.

او این پرسش را مطرح کرد: چرا کارمندان برخی وزارتخانه با مزایا و رفاهیاتی که دریافت می‌کنند باید حقوق بسیار بالاتری را دریافت کنند؟ به عنوان یک معلم بعد از ۲۴ سال کار کردن و داشتن دو فرزند هنوز نتواسته‌ام یک خانه بخرم و بعد از مدرسه هم در اسنپ کار می‌کنم.

این معلم که تمایلی به انتشار نامش ندارد، گفت: علاوه بر حقوق پایین یکی از مشکلات اصلی معلمان نداشتن مسکن است، بنده ۲۴ سال کار کردم و نتوانستم خانه بخرم، با این رشد قیمت‌ها دیگر امیدی ندارم که بتوانم خانه‌دار شوم و همین ناامیدی از آینده تبعات بسیاری دارد، در شهر شیراز که تعاونی فرهنگیان داشتیم که آن هم تعطیل شد.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش روز گذشته، با اشاره به اینکه همسان‌سازی بحث مجزایی از رتبه‌بندی است و خوشبختانه هفته گذشته در هیئت دولت بحث عدالت و برابری در پرداخت‌ها مصوب و سازمان اداری استخدامی موظف به پیگیری شد این کار اساسی در راستای تحقق شعار عدالت در پرداخت انجام می‌شود./تسنیم

مطالب مرتبط
ارسال نظر